کد خبر: 1099364
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
تازه ترین برنامه های معاونت صدا در ایام محرم
«به رنگ خورشید»، «اشک بدون مرز»، «آه واره»، «کافه تکیه»، و «سرشک اشک» عناوین نمایش‌ها و برنامه‌هایی هستند که در ماه محرم از رادیو نمایش پخش می‌شوند.

محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش درخصوص جدیدترین تولید رادیو نمایش در ایام محرم گفت : مجموعه رادیویی «به رنگ خورشید» ویژه سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش به کارگردانی میرطاهر مظلومی، سردبیری فرهاد امینی، نویسندگی مجید حیدری و تهیه کنندگی مهدی نمینی مقدم ساخته شده است.

وی ادامه داد : این مجموعه با افکتوری نرگس موسی پور، صدابرداری حیدر صفدری و با هنرمندی
 فریبا متخصص، مجید حمزه، معصومه عزیز محمدی، مونا صفی، احمد لشینی، حمید یزدانی، رامین پورایمان، ناهید مسلمی، فریدون محرابی، ایوب آقاخانی، سعیده فرضی، مجید سهرابی،
 علی میلانی، محمد رضاعلی، راضیه مومیوند و محمد پورحسن هر روز ساعت ۱ بامداد
از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۲۲ تکرار آن است.

سوهانی افزود: مجموعه رادیویی «اشک بدون مرز» درباره شخصی است که بعد از سال‌ها دوری به وطن برگشته تا به نیت مادرش که چهل روز پیش فوت شده، مراسم محرم امسال در کربلا باشد.

 وی خاطرنشان کرد: این مجموعه رادیویی به کارگردانی بهرام سروری نژاد، نویسندگی
 زهرا کولیوند، تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد، افکتوری محمدرضا قبادی فر،
صدابرداری محمدرضا محتشمی و با هنرمندی عباس شادروان، مرضیه صدرایی، علی اصغر دریایی، شهریار حمزیان، محمدرضا قلمبر، مروارید کریم پور، آسیه گرجی، مونا صفی، هر روز ساعت ۲۳:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۳ بامداد روز بعد تکرار آن است.

مدیر رادیو نمایش  تصریح کرد : ویژه برنامه رادیویی «آه واره» به تهیه کنندگی ژاله محمد علی، نویسندگی جهانشاه آل محمود و گویندگی محسن بهرامی، ویژه شهادت امام حسین (ع) و یارانش، هر روز ساعت ۶:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

 

سوهانی به ویژه برنامه «سرشک اشک» اشاره کرد و گفت : این برنامه به نویسندگی فاطمه حاتمی، تهیه کنندگی محسن جواهری، گویندگی نگین خواجه نصیر، سعید سلطانی، مونا صفی،
بهرام سروری نژاد هر روز ساعت 7:00 صبح از رادیو نمایش پخش می‌شود و ویژه برنامه
«کافه تکیه» نیز ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه روی آنتن می‌رود.

وی خاطر نشان کرد : یکی از مهمترین گونه های نمایشی هویت محور برای هر کشوری
 نمایش های آیینی- سنتی است، مقوله آئین به عنوان نماد و نمادهایی که در غالب هنر در برگیرنده ارزش ها، آرمان ها و هنجارهای مبتنی بر اعتقادات ، باورها و مؤلفه های فرهنگی و ملی است از اهمیت به سزایی برخوردار است.

مدیر رادیو نمایش با تأکید بر اینکه رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی در مناسبت های مختلف  ملی و دینی تلاش می کند توجه ویژه ای به نمایش های آئینی و سنتی داشته باشد
 گفت : یکی از برجسته ترین گونه های نمایشی در کشورمان تعزیه است که با پیوند میان آئین کهن سوگ سیاوش یا سیاوشان با اعتقادات ، باورهای شیعی و ارادتی که مردم ایران زمین از دیرباز به ساحت مقدس اباعبدالله حسین و یاران شهیدشان پیدا کردند تعزیه را ایجاد کرد که سالیان سال نقش مهمی در ایجاد و رقم زدن فرهنگ عاشورایی در کشور داشته است.

وی ادامه داد: «به رنگ خورشید» با کارگردانی مظلومی و نقش آفرینی جمعی از بازیگران شاخص از جمله فریبا متخصص تولید و  در دل روایت یک قصه جذاب و اثرگذار و نگاهی تاریخی به واقعه عاشورا دارد. در «اشک بدون مرز» نگاه متفاوت به آئین های سوگواری ایام محرم در کشورهای مختلف جهان و در بعد بین المللی داشتیم، یکی از زمینه های قدرت نرم شیعه در جهان همین دسته های عزاداری است که در قاره های مختلف و اقصی نقاط جهان از اروپا ، آمریکا گرفته تا استرالیا ، اقیانوسیه و آسیا انجام می شود، شاید کمتر کسی در رسانه به این موضوع پرداخته است.

 سوهانی افزود : «آه واره» یکی از تولیدات ویژه ما در حوزه نمایش های آیینی- سنتی است که به قلم جهانشاه آل محمود پیشکسوت رادیو و به ویژه نمایش های رادیویی،  نقش آفرینی
 حسین بهرامی و روایتگری او ، نوعی مقتل خوانی و روایتگری نمایش گونه است،  بسیار اثرگذار و خاص تولید شده است.

وی ادامه داد : «کافه تکیه» که به همت جمعی از بسیجیان هنرمندان تولید شده با هدف قرار دادن مخاطب جوان سعی دارد که توجه ویژه به انواع هنر عاشورایی به ویژه شعر و ادبیات داشته و  مخاطب جوان را جذب کند. امسال در غالب  ژانرهای مختلف در رادیو نمایش طرح ها و  تولیدات  متنوعی داشتیم  و  تلاش کردیم در اداره کل هنرهای نمایشی و شبکه های مختلف بتوانیم به سهم خودمان ادای دینی در ترویج فرهنگ مقدس عاشورایی داشته باشیم.

معرفی ویژه برنامه های رادیو ایران در ایام محرم

شبکه رادیویی ایران، در دهه اول محرم ویژه برنامه های مختلفی از این شبکه رادیویی به شرح زیر است : «خیمه گاه خورشید»، برنامه تعزیه خوانی است که از جمعه ۷ مرداد ساعت 22:00پخش می شود.«روایت رهایی» روز شمار وقایع محرم و صفر سال ۶۱ هجری قمری که همزمان با
 دهه اول محرم از شنبه ۸ مرداد ساعت ۵:۳۰  و 10:00  پخش می شود.

«یک دو صدا» فصل یازدهم این برنامه رادیویی با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان با محوریت شهادت سید و سالار شهیدان از شنبه ۸ محرم ساعت ۱۷:۳۰ پخش می شود.
«دیباج» مسابقه ای با خوانش اشعار عاشورایی که از یکشنبه 8 مرداد ساعت ۱۷:۱۰
پخش می شود.

«باغ ارغوان» از پنج‌ شنبه ۱۳ مرداد ، نواها و آیین های مناسبتی را با اجرای مریم نشیبا و
 تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی ساعت ۱۵:۰۰ پخش می‌کند. «عشق است و آتش و خون» با نگاه به قیام عاشورا از پنج شنبه ۱۳ مرداد بعد از خبر ساعت ۱۹:۰۰ پخش می شود.

« شش ماهه بلند بالا» ویژه شیرخوارگان حسینی است که  به رسم هر ساله در اولین جمعه محرم همزمان با 14 مرداد ساعت 9:00 پخش می شود. «عقیق» مراسم عزاداری بیت مقام معظم رهبری است که از جمعه ۱۴مرداد ساعت 17:00 پخش می شود.

«در حوالی عطش» تاسوعا و عاشورای حسینی 16 و 17 مرداد 1401 با موضوع شناخت و درک وفاداری حضرت عباس(ع) ساعت ۸:۳۰ پخش می شود.«اینجا کربلاست» ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت ۹:۳۰ پخش می شود.

«حسینیه ایران» با هدف و رویکرد هر خانه یک حسینیه۱6،15 و۱۷ مرداد ساعت ۲۱:۳۵پخش می شود، «نوای عشق» پخش مداحی و ذکر اهل بیت(ع)  برای روز تاسوعا و عاشورا است و ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود.

«تاوادی طف» با موضوع نقش تاثیر گذار حضرت زینب و امام سجاد(ع) در واقع کربلا ۱۶ و۱۷ مرداد ساعت ۱۵:۳۰ پخش می شود. «پرده پرده اشک» این برنامه در تاسوعا  و عاشورای حسینی با موضوع سبک زندگی حسینی ساعت 18:00 پخش می شود.

«از تبار حبیب» یک برنامه مستند گزارشی از زندگی شهدای مدافع حرم که سه شنبه ۱۸ مرداد ساعت۲۱:۴۵پخش می شود. «دور عاشقان» با محوریت سبک زندگی حسینی و
مسئولیت اجتماعی ۱۸و ۱۹ مرداد ساعت 23:00 از رادیو ایران  موج اف ام ردیف 90 مگاهرتز و موج ای ام ردیف 598 مگاهرتز پخش می شود.

برنامه رادیویی «دیباج » با محوریت مشاعره عاشورایی از رادیو ایران پخش می‌شود، زینب برومند تهیه کننده ویژه برنامه «دیباج» درباره این برنامه گفت : شعر آیینی در ادبیات ایران دارای
جایگاه و پیشینه‌ای کهن است و شاعران برجسته‌ای در طول تاریخ به این سبک و سیاق،
 آثار درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: مشاعره به عنوان یکی از هنرهای ادبی ایران زمین، از دیرباز در میان ایرانیان
مرسوم بوده و به مناسبت‌ها و موضوعات مختلف، جلسات مشاعره با حضور شاعران و شعردوستان برگزار ‌شده است. بر این اساس و با تکیه بر شعر آیینی و سنت مشاعره، ویژه‌برنامه رادیویی «دیباج» با محوریت مشاعره عاشورایی در رادیو ایران از ابتدای محرم ساعت 17:10 پخش
می شود.

گفتنی است درهر برنامه سه نفر از شرکت کننده ها به رقابت می‌پردازند و محمد اسماعیل ریاضت کارشناس ادبی  برنامه، به داوری میان شرکت کنندگان می پردازد. «دیباج» به تهیه کنندگی زینب برومند و اجرای فاطمه مینا خانی از ابتدای محرم ساعت 17:10 از رادیو ایران
 پخش می شود.

فصل یازدهم مسابقه «یک دو صدا» ( ویژه ماه محرم) تحت عنوان، یادمان استاد کریمخانی همزمان با شروع ماه محرم از شنبه 8 مرداد ساعت 17:10 از رادیو  ایران پخش می شود.

ساجد قدوسیان تهیه کننده مسابقه «یک دو صدا» گفت: هر چند هنوز فصل دهم مسابقه
به پایان نرسیده است ولی با توجه به فرارسیدن ماه محرم فصل یازدهم این مسابقه  با
محوریت ایام شهادت سید و سالار شهیدان پخش می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال اولین محرمی است که زنده یاد استاد محمدعلی کریمخانی (مداح و ذاکر اهل بیت) اجرا کننده قطعه (آمدم ای شاه پناهم بده ) درمیانما نیستند و پایان این فصل همزمان با آخرین روز از ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) است فصل یازدهم را یادمان
 استاد کریمخانی نامگذاری کردیم.

قدوسیان افزود: داوران فصل یازدهم مسابقه «یک دو صدا» محمد گلریز خواننده، مدرس آواز و کارشناس نغمه های عاشورایی، مرشد ابوالفضل ورمزیار نقال پرده خوان و پژوهشگر و سید حسین متولیان شاعرنویسنده و پژوهشگر در چهار رشته تعزیه خوانی، نقالی مذهبی، شعر عاشورایی و مداحی به داوری بین شرکت می پردازند

گفتنی است «یک دو صدا»  از شنبه ۸ مرداد مصادف با اول محرم، به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان ساعت ۱۷:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

ویژه برنامه های رادیوپیام و آوا درماه محرم

با آغاز ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) شبکه رادیویی پیام و آوا با ویژه‌برنامه‌های
 «پیام محرم» و «آوای محرم» با عزاداران حسینی همراه می‌شوند.

مهدی شهاب تالی مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو آوا درباره ویژه‌برنامه‌های رادیو پیام و آوا در ماه‌های محرم و صفر گفت: شبکه رادیویی پیام و آوا با آغاز ماه محرم در بخش‌های
شش گانه پخش با تولید برنامه‌های کوتاه و آیتم‌های مختلف در قالب متن، تصنیف‌های محرمی، آوازهای آئینی و اخلاقی، مداحی و تعزیه با مخاطبان به عزاداری می‌پردازد.

وی افزود: برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) رادیو پیام با تولید و پخش ویژه برنامه «پیام محرم» با مدیحه سرایی ذاکرین اهل بیت (ع) به استقبال ماه محرم می‌رود. ویژه برنامه «پیام عاشورا» باهدف پاسداشت عاشورا و مکتب حسینی که با حضور کارشناسان مذهبی و ادبی از قیام امام حسین (ع) و یارانش روایت می‌کند برنامه «پیام آزادگی» به معرفی یاران امام حسین (ع) و تبیین ویژگی‌های آنان می‌پردازد.

وی ادامه داد: شبکه رادیویی آوا در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) با برنامه «آوای محرم» با پخش مداحی، تصنیف‌های محرمی، روضه آوازهای آئینی و اخلاقی در وصف امام حسین (ع) همراه مخاطبان خود در سراسر جهان است. برنامه «آوای عاشورا» به موسیقی آئینی و پخش مداحی با گویش‌های محلی و عزاداری در مناطق مختلف کشور می‌پردازد.

شهاب تالی خاطرنشان کرد : فضای مجازی رادیو پیام در ایام سوگواری حضرت
اباعبدالله الحسین (ع) با برگزاری پویش «حسینیه پیام» از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر با عزادران حسینی همنوا می‌شود.

 علاقه مندان می‌توانند برای شرکت در پویش «حسینیه پیام» در ایام ماه محرم و صفر از مراسم عزاداری هیئات مذهبی عکس و ویدئو تهیه و ارسال کنند. تصاویر ارسالی با نام و عکس ارسال کننده از رادیونمای پیام و آوا پخش می‌شود پس از داوری به سه تصویر برگزیده جایزه نقدی
 اهدا می‌شود.

همچنین ویدئوهای ارسالی در صفحه اجتماعی رادیو پیام به نشانیradiopayam.ir به اشتراک گذاشته می‌شود به سه ویدئویی که بالاترین بازدید را داشته باشند جایزه نقدی اهدا می‌شود.

ویژه برنامه های رادیو تهران در تاسوعا و عاشورای حسینی

ویژه برنامه های "شمیم کربلا"، "باغ فیض"، "حسینیه تهران" و "باران نامه" در تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم عزاداران می شود.

"شمیم کربلا"، همزمان با تاسوعا و عاشورا 16 و17 مرداد 1401 شبکه رادیو تهران با دو گروه اخلاق و زندگی شهروندی ، گروه تهران و رویدادها ویژه برنامه"شمیم کربلا" را از ساعت 10 تا 18:50 پخش می کند.

بخش اول از ویژه برنامه"شمیم کربلا" به صورت زنده از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران از ساعت 10 تا 15:50 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز می رود. در این ویژه برنامه با افراد خاص که زندگی آنها تحت تاثیر داستان قیام عاشورا بوده همچون همسران شهدا، جانبازان و همسران شهدای مدافع حرم گفتگو می شود. علاوه بر این به سیره زندگی
حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام حسین(ع) به دلاور مردی ها، شجاعت، ایثار و... پرداخته است.

در ادامه به صورت روایی نمایشی به داستان زندگی علی گندابی و رسول تُرک پرداخته می شود و در بخش "مدافع حرم" با همسران مدافع حرم گفتگو و در آیتم "قیام عاشورا" به اهمیت این قیام سرنوشت ساز می پردازد.

ضرورت و اهمیت تهیه و تدارک این ویژه برنامه پاسداشت حادثه ی عظیم عاشورا است، عاشورا یکی از مهم ترین تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ بشریّت و یکی از رویدادهای بی نظیر در تداوم خطّ رسالت پیامبران الهی است که باید به درستی تجزیه و تحلیل شود، این برنامه
به تهیه کنندگی محمد بخشایش و با اجرای سیدجواد تشکری روی آنتن رادیو تهران می رود.

آیین‌های عزاداری در محرم و مقتل خوانی

در بخش دوم برنامه که به همت گروه تهران و رویدادها تهیه شده است،« شمیم کربلا» با موضوع آیین‌های عزاداری در محرم و مقتل خوانی از رادیو تهران پخش می‌شود. برنامه « شمیم کربلا»
 به مرور آیین‌های عزاداری در محرم در شهرهای مختلف کشور می پردازد. پخش نوحه‌ها و صداهای ماندگار در عزای امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، مقتل خوانی و مرور واقعه عاشورا بخشی از این ویژه برنامه است.

پخش بخش هایی از سخنان بزرگان در خصوص واقعه کربلا و شعرخوانی شاعران در رثای
 امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان و نگاهی به عزاداری ها در در تهران ، شهرستان ها ، ارتباط با گزارشگران مراکز شهرستان ها از دیگر بخش های مختلف این برنامه است.

پخش زیارت نامه در روز عاشورا ، ارتباط با عتبات عالیات و پخش آیتم های ویژه این ایام از دیگر بخش های این برنامه است. "اینجا کربلاست" با واگویه در رثای ماتم امام حسین(ع)، "نوای عشق"در سوگ امام حسین(ع)، "عاشورایی باش" در مورد تبیین شخصیت حضرت ارباب و
 "عزادار حسین(ع)"خاطرات اتفاقات عجیب در عزای امام حسین(ع) است که به تهیه کنندگی محمدرضا پاکزادیان روی آنتن می رود.

«باغ فیض» دری است گشوده به سوی معبود که مخاطبان بدون هیچ گونه کلیشه و واسطه با معبود خود راز و نیاز می کنند. این ویژه برنامه به مدت چهار شب به تهیه کنندگی حسین جهانی ویژه شب های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان از ساعت 23:00 روی آنتن رادیو تهران می رود.

بخشی از این برنامه با عنوان«با خدا حرف بزن»، طراحی شده است که گزارشگر یا خادم امامزاده  ارتباط زنده مخاطبان و برنامه را در محیط معنوی حرم مقدس  که در آن هستند را برقرار می کند و مخاطبان حرف دل خود را با خدای خود می زنند. پخش تماس های صوتی، نغمه ها ، نواها، مداحی و موسیقی های متناسب با فضای برنامه، زینت بخش پیام ها و واگویه های مخاطبان است.

زنده نگاه داشتن و ادامه راه امام حسین (ع) از سوی شهیدان مدافع حرم، محور اصلی ویژه برنامه " باران نامه" از رادیو تهران است. این برنامه در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 16:00 با نامه نوشتن خواهر یک شهید مدافع حرم برای امام حسین (ع) شروع و در ادامه با یادآوری واقعه کربلا برای نسل قدیم و آشنایی نسل جدید به پایان می رسد.

کتاب" فتح خون" اثر شهید مرتضی آوینی در کنداکتور پخش رادیو تهران قرار گرفته است.
" فتح خون" اثری شاخص در میان آثار شهید آوینی است که نویسنده در آن به واقعه کربلا از منظری متفاوت نگریسته و دلنوشته ی توصیفی-- تحلیلیِ زیبایی از خود به یادگار گذاشته است. این برنامه را از ساعت 21:00 روی موج رادیو تهران است.

همزمان با آغاز ایام ماه محرم ویژه برنامه «حسینیه تهران» هر شب از ساعت 21:30 تا 22:00 روی آنتن  رادیو تهران رفته در شب های تاسوعا و عاشورا هم در این ساعت پخش می شود. این برنامه هدفش برپایی یک حسینیه رادیویی برای عزاداری‌های دهه اول محرم است. برنامه ای که گزیده‌ای از سخنرانی‌های سخنرانان، مداحی مداحان تهرانی و مرثیه سرایی ذاکرین اهل بیت(ع) در مساجد، حسینیه‌ها و هیأت هاست.

معرفی كتاب های ویژه محرم در « این حسین کیست» رادیو فرهنگ

برنامه «این حسین کیست» ویژه معرفی كتاب های با مضمون عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام در ایام محرم از رادیو فرهنگ پخش می شود. ویژه برنامه «این‌ حسین کیست» از هشتم تا نوزدهم مرداد هر روز ساعت ۱۸:۳۰ ویژه برنامه زنده گروه کتاب است که به کتاب شناسی و معرفی امام حسین (ع) و قیام کربلا از منظر نویسندگان و منتظران بزرگ جهان می‌پردازد.

در این برنامه علاوه بر معرفی مقاتل معتبر و پژوهش های مستند، كتاب های شعر و داستانی كه درخصوص امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان منتشر شده است برای علاقه مندان معرفی می شوند.

گفتنی است بخش عظیمی از کتاب‌ها به گزارشی از زندگانی حضرت امام حسین(ع) اختصاص دارد که به طور عمومی به صورت واقعه نگاری به توصیف زندگانی آن حضرت، و از جمله، واقعه خونین کربلا پرداخته‌اند. بیشتر پیشینیان به این نوع نوشته‌ها علاقه نشان داده‌اند، گرچه نمونه‌هایی از این‌دست در عصر حاضر نیز نوشته شده‌است، «این حسین کیست» را  روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نقد و بررسی کتاب راز ماندگاری عاشورا در سیم و زر در رادیو فرهنگ به قلم آیت الله
عباس اسلامی کاشانی در برنامه « سیم ‌و زر» این هفته رادیو فرهنگ نقد و بررسی می‌شود،
 برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ این هفته دوشنبه ۱۰ مرداد 1401 به بررسی کتاب راز ماندگاری عاشورا به قلم آیت الله عباس اسلامی کاشانی اختصاص دارد.

امین خرمی کارشناس مجری برنامه  کتاب «راز ماندگاری فرهنگ عاشورا» تألیف آیت الله سید عباس اسلامی کاشانی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده را معرفی می کند. مؤلف و محقق این کتاب، با تحلیلی فلسفی، زبانی هموار و مستند به منابع معتبر و شناسایی تمامی ابعاد و امتیازهای زندگی امام حسین(ع)، پرده از راز دیرینه ماندگاری فرهنگ عاشورا بر می گیرد و نشان می دهد آن هنگام که ستم پیشگی، مردم زمان را به ستوه می آورد.

 اویی که با جهاد انفسی و آفاقی خویش برای رضای حق و خدمت به خلق، خویشتنِ خویش را وقف خدمت به مردمان ستم دیده از جور جائران می کند و برای بذل جان خود، هیچ مصلحتی را بالاتر از آن نمی بیند، خود، منش و حرکت اش را چونان فرهنگی، ماندگار می سازد.

این کتاب با هدف معرفی فضیلت ها و بیان بلندای وجود امام حسین(ع)، ابعاد شخصیتی آن حضرت(ع) را از منظر حیات عارفانه ایشان بررسی می کند و متضمن مقدمه ای است که سیر مباحث همه کتاب ها، یک جا در آن تنظیم شده و در تدوین آن از شیوه وابسته مستقل استفاده شده به همین دلیل کتاب سِیر منطقی ویژه ای دارد.

برنامه «سیم و زر» با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار دوشنبه‌ها ساعت ۱۲:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ با پخش برنامه «پرده عشاق» از شنبه ۸ مرداد روایتگر حماسه های امام حسین علیه السلام و‌یاران باوفایشان در کربلا است، برنامه « پرده عشاق» به همت و تلاش گروه تولید و تأمین شبكه رادیویی فرهنگ و به مناسبت گرامیداشت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) با موضوع نقالی و‌پرده‌خوانی واقعه کربلا پخش می شود، این برنامه سوگنامه‌ ای با محوریت نقالی و پرده خوانی محرم و روایت رشادت ها و حماسه آفرینی سیدالشهدا و‌یاران ایشان تولید شده است.

در این سوگنامه از روی تصاویر وقایع كربلا منقش بر پرده عاشورایی، برای شنوندگان در یك مضمون نقالی می‌شود كه از زبان مرشد محسن میرزاعلی، مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد معجونی روایت می شود، «پرده عشاق» را هرروز ساعت ۱۵:۳۰ به تهیه کنندگی مریم قاسمی روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتر و موج ای ام ردیف ۵۸۵ كیلو هرتز بشنوید.

بهروز رضوی در رادیو فرهنگ با مقتل خوانی کتاب « نفس المهموم» روایتگر داستان امان حسین علیه السلام و مسافران کاروان کربلا می شود، همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری سید و
 سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان، شبکه رادیویی فرهنگ به پخش برنامه « نفس المهموم»در قالب مقتل خوانی می پردازد.

کتاب «نفس المهموم» یکی از آثار شیخ عباس قمی که به شرح تفصیلی زندگانی امام حسین (ع) می‌پردازد و در برنامه ای با همین نام ازشب اول محرم هر بامداد ساعت۲:۳۰ بخش هایی از این مقتل با اجرای بهروز رضوی خوانده می شود، «نَفَسُ المَهموم فی مصیبة سیدنا الحسین المظلوم»، اثر شیخ عباس قمی درباره واقعه کربلا و وقایع پس از آن است که از ولادت امام حسین (ع) آغاز و سپس مناقب حضرت و آنگاه تمام وقایع بیعت تا شهادت ایشان را شرح می‌دهد.

برنامه «نفس المهموم» هر بامداد از ساعت ۲:۳۰ پیرامون فضایل و مناقب امام حسین علیه‌السلام، برخی وقایع تاریخی مرتبط با قیام عاشورا، قصایدی در رثای امام حسین (ع)، فضیلت گریه بر آن حضرت و ... در ۱۲ قسمت ۲۰ دقیقه ای روی موج اف. ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز می‌رود.

«در کربلا چه گذشت» ترجمه کتاب «نفس المهموم» است که از زبان عربی به فارسی برگردانده شده و در این برگرداندن سعی شده ترجمه کلمه به کلمه باشد و از تعابیر ، تفسیر و ترجمه‌های کلمات نزدیک به هم خودداری شود.

در مناقب حسین (ع) و ثواب گریستن بر آن حضرت ، لعن بر كشندگان او و اخباری كه در شهادت حضرت وارد شده، ذكر وقایع پس از بیعت مردم با یزید بن معاویه تا هنگام شهادت بر
سید الشهداء ، قتل مسلم بن عقیل وقایع پس از شهادت، ذكر وقایع عاشورا و صف آرایی لشكر از دو جانب و احتجاج امام بر اهل كوفه در دفن مولانا الحسین، ورود اهل بیت به كوفه، در آنچه ظاهر شد پس از شهادت حضرت ابی عبدالله الحسین از گریستن آسمان ها و زمین و.. ذكر فرزندان حسین و اهل حرم، فضیلت زیارت حضرت و ستم خلفاء بر قبر شریف و همچنین شرح حال
 توابین ، خروج مختار و كشتن قاتلین حسین علیه السلام از موضوعاتی است كه در این برنامه به آن پرداخته می شود.

آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی کشورمان باهمکاری رادیو فرهنگ‌و‌دانشکاه شهرکرد  برگزار می‌شود، آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی و شاعران آیینی
چهارمحال و بختیاری همزمان با محرم امسال در شهرهای شهرکرد و سامان برگزار و از رادیو فرهنگسرای روی آنتن می رود.

با هماهنگی انجام شده میان رادیو فرهنگ و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین‌های بزرگداشت مفاخر استان‌ها به میزبانی دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود، دانشگاه شهرکرد در محرم امسال میزبان آیین بزرگداشت عمان سامانی است.

این آیین همزمان با محرم امسال در روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد در شهرهای شهرکرد و سامان
 برگزار می‌شود، شب شعر عاشورایی با حضور جمعی از شعرای ملی و استانی در شهر سامان، برپایی نشست علمی پژوهشی پیرامون بررسی آثار و اثرات عمان سامانی در حوزه ادبیات فارسی و برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر آیینی در دانشگاه شهرکرد از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای معرفی هر چه بهتر این شخصیت ادبی به شمار می‌رود.

خاطرنشان می شود : میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب چهارمحالی اصفهانی ملقب به
تاج الشعراء مشهور به عمان سامانی از شاعران معروف شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری است.

وی از شاعران صاحب‌نام و پرآوازه سال‌های ۱۲۵۸ تا ۱۳۲۲ قمری به شمار می‌رود که نیاکان او همه از دری سرایان، پارسی‌گویان و آذری سرایان اعصار خود بوده‌اند، پدرش میرزا عبدالله متخلص به «ذره» مؤلف «جامع الانساب» و جدش میرزا عبدالوهاب سامانی متخلص به«قطره» و عمویش میرزا لطف‌الله متخلص به «دریا» همگی از شاعران عهد ناصری بودند که در دانش‌های دیگر نیز دستی داشتند.

از آثار عمان سامانی می‌توان به گنجینة الاسرار و مخزن الدرّر اشاره کرد که گنجینة الاسرار به گفته بسیاری از صاحب‌نظران، شاهکار عمان در ادبیات فارسی است، نقل است که جنازه عمان را در مسجد جامع سامان به خاک سپردند و بعدها به نجف اشرف و دار السلام انتقال دادند.

ویژه برنامه های رادیو گفت و گو از مرزهای کشور عبور می کند

شورحسینی اگر با شعور حسینی همراه باشد به هدف متعالی در خلق دانش و مفاهیم والای انسانی می رسد که این مهم هدف ویژه برنامه های رادیو گفت و گو در ماه محرم است.

رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر این شبکه رادیویی درخصوص تدارک رادیو گفت و گو برای ماه محرم توضیح داد و گفت: رادیو گفت‌وگو در پی این است که محرم سال 1401 با رویکردی اندیشه‌مدارانه، به بررسی جنبه های مختلف قیام و پیام عاشورا و فرهنگ عاشورایی در ایران و کشورهای دیگر بپردازد.

وی افزود: بر همین اساس، در این ویژه برنامه ها علاوه بر برگزاری گفت‌وگوها و میزگردهای تحلیلی و تفسیری با حضور نخبگان برای واکاوی زمینه‌ها و پیام های عاشورای حسینی(ع) بخشی از برنامه ها نیز به الگوسازی و جریان سازی آداب و آئین و فرهنگ عاشورایی و همچنین ترفندها و سیاست‌های رسانه های بیگانه در مواجهه با اندیشه عاشورایی و سوگواری‌های مردمی در ایام محرم اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه  شورحسینی اگر با شعور حسینی همراه باشد به هدف متعالی در خلق دانش و مفاهیم والای انسانی می رسد گفت: جریان سازی نخبگانی با هدف معرفت افزایی و بالا بردن شعور حسینی درجامعه را سرلوحه برنامه های دهه اول محرم قرار دادیم ، از اولین روز محرم با ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» و با حضور کارشناسان رسانه به نقش رسانه‌های معاند در تحریف پیام عاشورا می پردازیم تا نسبت به روشنگری اهداف دشمن در حوزه رسانه به منظور تحریف پیام عاشورا اشاره کنیم. این میزگرد یک ساعته هر روز ساعت 10 صبح به روی آنتن می رود.

وی با بیان اینکه نقش میسیونرهای مذهبی و فعالیت‌ کارگاه های اندیشه ورز در تحریف واقعه عاشورا از حقایق پنهان نشدنی است افزود:  ابعاد مختلف این موضوع مهم را درمیزگرد یک ساعته
" سراب اندیشه " مورد مداقه کارشناسان قرار می دهیم.

کوچک زاده سیر تاریخی حرکت کاروان اسیران کربلا بعد از واقعه عاشورا  را از نقاط عطف تاریخ و یکی از محورهای خوب برنامه سازی در ماه محرم و صفر دانست و افزود: " منازل العُشاق" به مرور تاریخی حرکت کاروان اسیران و معرفی منازل و اتفاقات پیش آمده برای کاروان امام حسین (ع) اشاره دارد که  تأثیرات عاشورا، روشنگری‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) مهم‌ترین محور ما در تولید این برنامه است.

وی افزود : عزاداری برای امام حسین (ع) آداب و فرهنگ خاصی دارد که با شور و شعور همراه است ، امسال نیز قدم فراتر از مرزها گذاشتیم و ویژه برنامه " فرهنگ بدون مرز " را با حضور رایزن های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف تولید کردیم که در این برنامه به نقش رایزنان فرهنگی در ترویج شعائر مذهبی ،دینی و آیینی محرم در آن کشورها می پردازیم.

وی ادامه داد : هنر تعزیه و شبیه خوانی های مطرح هم در مجله ترکیبی «شبیه او» با حضور نویسندگان ، پژوهشگران هنرهای آیینی و اجرای تعزیه های مرتبط در 10 قسمت 60 دقیقه ای سیر تحول هنر تعزیه و شبیه خوانی را مرور و بررسی می کند.

کوچک زاده تهمتن با بیان اینکه «ماه به روایت آه»  نیز  مستندی گفت وگو محور پیرامون پیام عاشورا و مولفه های عزاداری صحیح استگفت: در این برنامه افراد مختلف از مشاغل مختلف از جمله مجری،  طنز پرداز، ورزشکار، مورخ، واعظ، کارگردان، نقاش و ... پیرامون ماه محرم و جنبه های مختلف آن با یکدیگر گفت وگو می کنند. «ماه به روایت آه» نیز در 13 قسمت 30 دقیقه ای به روی آنتن می رود.

مدیر رادیو گفت و گو  خاطرنشان کرد : «مقصد بهشت» عنوان دیگر برنامه رادیو گفت وگو برای دهه اول محرم است، این برنامه در قالب گفت وگومحور در 13 قسمت 20 دقیقه ای به  خوانش و بررسی آثار موفق عاشورایی معاصر در قالب شعر و نوحه می پردازد. برنامه کوتاه " کاروان عاشقی "  سیر حرکت تاریخی امام حسین (ع)  و بسترهای شکل گیری واقعه کربلا  را روایت می کند و مستند روایی «شیرخوارگان حسینی» به اهمیت و ابعاد مختلف شهادت حضرت علی اصغر(ع) اشاره دارد.

کوچک زاده با بیان اینکه برنامه «گفتگوی فرهنگی» به مناسبت ماه محرم به موضوعات مرتبط با این ایام منعطف می‌شودگفت: محورهای این برنامه هم که از 4 تا 15 مرداد ساعت
20:00 پخش می شود، تأثیر هنر در تبیین فرهنگ عاشورا،  تأملی بر ادبیات عاشورا و هنر دینی، رابطه محرم و عاشورا با فریضه امر به معروف و نهی از منكر، برنامه های طرح سوگواره بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی است.

مدیر رادیو گفت و گو در ادامه به معرفی برنامه های ویژه روز عاشورا و تاسوعا پرداخت و گفت : برنامه «حکایت ناتمام» در  60 دقیقه به مشترکات قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی(ع) می پردازد، «خیمه گاه بهشت» هم در 60 دقیقه، موضوع فضای مجازی و فرهنگ عاشورا  را هدف قرار می دهد. «قلم های بی قرار» دیگر ویژه برنامه رادیو گفت وگو برای ایام سوگواری سید الشهدا(ع) است، این برنامه در 60 دقیقه با محوریت تجلی مفهوم عاشورا در شعر و ادبیات فارسی پخش می شود.

کوچک زاده افزود: یکی از برنامه گفت و گو محور و جریان ساز این شبکه "ساعت بیست و چهار و یک دقیقه" است که با محوریت علوم شناختی و رفتارسازی روی آنتن می رود، این برنامه روز عاشورا با محوریت شناخت محرم حسینی و محرم یزیدی به رفتارسازی در سیره حسینی
می پردازد و جریان جدا کننده حق از باطل را مورد بررسی قرار می دهد.

وی تاکید کرد: «تجلی عشق» نیز برنامه ای 60 دقیقه ای با موضوع عزاداری در ایام دفاع مقدس است. دیگر برنامه این بخش «جلوه های عشق» نام دارد. این برنامه نیز طی یک ساعت به نقش هنرهای تجسمی در معرفی و انتقال پیام و فرهنگ عاشورا می پردازد.

کوچک زاده تهمتن با اشاره به تولید برنامه هایی کوتاه با ساختار نوین و موضوعات متنوع در
 ایام محرم گفت: «کاروان عاشقی»، در 15 قسمت سیر حرکت تاریخی امام حسین (ع) و بسترهای شکل گیری واقعه کربلا را شرح می دهد.«تا همیشه حسین (ع)» نیز در 33 قسمت به تبیین سبک زندگی حسینی بر اساس آموزه های عاشورایی می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش تیم تولید این شبکه برای تنظیم جدول پخش محتوایی ویژه
 ایام عزاداری امام حسین (ع) و یاران شهیدش برای جریان سازی مؤثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی است تا بدین ترتیب رسانه مرجع و جریان ساز در گفت و گوی آزاد اندیشه ها محقق شود.

ویژه برنامه های رادیو قرآن در ایام محرم

رادیو قرآن به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ویژه برنامه های متعددی را تدارك دیده است كه تقدیم مخاطبان می شود.
ویژه برنامه "نفس مطمئنه" ، هیئتی در استودیوی رادیو قرآنكه از شب اول محرم به مدت ۱۲ شب ساعت 21:00 به مدت ۵۰ دقیقه به روی آنتن می رود، این برنامه شامل بخش های متنوعی از قبیل بخش كارشناسی ، تلاوت، ابتهال ، مرثیه سرایی ، آشنایی با پیر غلامان و مداحی است.

این برنامه به همت گروه اطلاه رسانی، به تهیه كنندگی علیرضا صفرزاده ، گویندگی رضا خضرایی، كارشناس معارف عاشورا، حجت الاسلام والمسلمین حسین اسكندری و كارشناس تاریخ عاشورا حجت الاسلام دكتر سعید طاوسی مسرور از رادیو قرآن پخش می شود.

" قدسیان"نیز ویژه برنامه ی دیگر رادیو قرآن در ایام ماه محرم است كه به موضوع پیام های قرآنی در خصوص واقعه كربلا و عاشورای حسینی می پردازد.

این برنامه در طول دهه اول ماه محرم ساعت 10:00 به تهیه كنندگی فاطمه كاشانی وحید و سمیه خراج، اجرای یاسر دعاگو،حجت الاسلام حاج ابوالقاسم، هماهنگی جناب آقای شاكری و ارتباطات آقای ابراهیمی به بررسی سیرو سلوك عرفانی امام حسین (ع) و یاران ایشان در واقعه عاشورا و كربلا روی آنتن می رود.

این برنامه شامل بخش های متنوعی از قبیل بخش كارشناسی، گزارش و ارتباط با كربلا،
 شعر خوانی توسط شعرای آیینی، داستانك و ... است كه از ۸ تا ۲۰ مرداد در ایام عزاداری سید الشهدا (ع) از ساعت 10:00 صبح به مدت ۵۰ دقیقه تقدیم مخاطبان می شود.

دلگویه های مردمی با امام حسین (ع) در رادیو صبا شنیدنی می شود

ویژه برنامه «ساده و صمیمی» با پخش دلگویه های مردمی با امام حسین (ع) به مناسبت ماه محرم راهی آنتن صبا می شود، «ساده و صمیمی» عنوان یکی از ویژه برنامه های این شبکه رادیویی است که به مناسبت ماه محرم با مخاطبان همراه و همدل می شود، این ویژه برنامه با هدف پخش دلگویه های مردمی درباره امام حسین(ع) و واقعه کربلا از روز اول محرم همراه مخاطبان می شود.

امیر اکبری تهیه کننده این برنامه گفت: محرم ماه عزا و اندوه و عزاداری شیعیان در شهادت حضرت امام حسین (ع) است. این ماه یادآور دلاور مردی های یاران با وفای اباعبدالله حسین (ع) ، فداکاری های حضرت زینب سلام (س) و امام سجاد (ع) و همه اسرای کاروان است.

رادیو صبا در برنامه «ساده و صمیمی» فرصتی برای مخاطبان فراهم کرده که در این ایام ساده و صمیمی با امام خود صحبت کنند و دلگویه ها و دلنوشته های خود را به گوش دیگر مخاطبان برسانند.

اکبری بخش های فرهنگی-هنری، گفتگو با هنرمندان و شاعران آیینی، گزارش های مردمی و پخش نواها و آهنگ های مناسب این ایام را از دیگر بخش های این برنامه اعلام و گفت: در این برنامه تلاش می کنیم  هر روز یک کتاب یا یک فیلم با موضوع واقعه کربلا و رشادت های
امام حسین (ع) و یارانش معرفی کنیم و در بخش مهمان با یکی از هنرمندان و یا شاعران آیینی گفتگو صمیمی داشته باشیم.

وی افزود: در بخش گزارشی، آتنا محمد پناه گزارشگر این برنامه هر روز با مردم درباره ماه محرم و حال وهوای مردم در این ماه صحبت می کند، ویژه برنامه «ساده و صممیمی» از هشت مرداد هر روز ساعت 20:00 به تهیه کنندگی امیر اکبری و گویندگی لاله جلال آبادی تقدیم مخاطبان
 می شود.

مرور خاطرات محرمی با «مهر تابان»

رادیو صبا در ویژه برنامه «مهر تابان» به مرور خاطرات از برگزاری مراسم عزاداری در محرم
می پردازد این برنامه در قالب روایت داستان در قالب نمایش در بازه های زمانی امروز، گذشته و گذشته های خیلی دور به مرور خاطرات محرم می پردازد.                                                                                                                مژگان فرزین تهیه کننده این برنامه گفت: این برنامه به مدت سی دقیقه سعی در ساختن
فضای دلنشین همراه با خاطرات محرم برای مخاطبان دارد.

وی ادامه داد: شاید بگویید دلنشین! یک برنامه ی محرمی؟...  این برنامه به سراغ خاطرات ما
می رود، خاطراتی که نسل های مختلف از محرم و عزاداری های دسته جمعی دارند. همه ی ما وقتی به کودکی و نوجوانی خود سری بزنیم خاطراتی ویژه از محرم در سر داریم...هر کدام در شهر خود با آیین های متفاوت .    

برنامه ی «مهرتابان» سه روایت کننده دارد، نفر اول: دختری که از روضه های خانه ی پدربزرگ می گوید، خانه ای که در نبود پدربزرگ هنوز محل رفت و آمد آدم ها ست، نفر دوم: صنم،
که تازه عروس است و از مراسم های خانه ی همسر در سال های گذشته می گوید و نفر سوم مردی که مسافر کربلا بوده است از سفر و دیده هایش روایت می کند،                                                                                                                       خاطراتی که ما را برای لحظه ای به گذشته ها می برد،خاطراتی چون محرم و عزاداری هایش.

«مهر تابان» از 13 مرداد هرشب  ساعت 21 به تهیه‌كنندگی مژگان فرزین و گویندگی نسرین زارع همراه مخاطبان رادیو صبا می شود.

حال و هوای حوالی حرم را با دو ویژه برنامه رادیو جوان از کربلای معلی بشنوید

با فرارسیدن ماه محرم، و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، رادیو جوان با دو برنامه «حوالی حرم» و «هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع)» از کربلای معلی همراه مخاطبان می شود.

علیرضا محمدنیا مدیر گروه اندیشه رادیو جوان درباره این برنامه‌ها گفت: با توجه به اینکه رادیو جوان تنها شبکه رادیویی از بین شبکه‌های معاونت صداست که به صورت زنده از کربلا برنامه
 اجرا می‌کند، سعی خواهیم کرد با حضور در بین مردم و تهیه مستندهای مختلف از کربلا، به طور کامل حال و هوای عزاداری محرم در این شهر را به گوش مردم برسانیم.

وی افزود: «حوالی حرم» به صورت تولیدی روی آنتن می‌رود، با نگاه امتی و نزدیک کردن مسلمانان کشورهای مختلف به یکدیگر، یه گفتگو ، گپ و گفت معرفتی و دوستانه با زائرن عراقی و سایر کشورهای مسلمان در بین الحرمین می‌پردازد.

همچنین در بخش های دیگر این برنامه آداب و رسوم عزاداری سیدالشهدا در نقاط مختلف عراق به خصوص در کربلا برای مخاطبین بازگو می‌شود.

مدیر گروه اندیشه رادیوجوان در مورد دیگر برنامه این شبکه که به صورت زنده از کربلا روی آنتن می‌رود نیز گفت: «هیئت جوانان حضرت علی اکبر» نیز برنامه ای است که شکل و شمایل هیئت به خود دارد. در این برنامه مداحان، سخنرانان و کارشناسان مذهبی در کربلای معلی از واقعه عاشورا و مکتب حسین سخن می گویند.

محمدنیا ادامه داد:  گزارشگران برنامه «هیئت جوانان حضرت علی اکبر» در میان موکب ها و هیئات مذهبی حاضر در کربلا می روند و با آنها در مورد حضورشان در این شهر مقدس گفتگو
می کنند و سعی می‌کنند مخاطبان را از امواج رادیو با زائران و خادمان امام حسین(ع)  همراه و هم قدم کنند.

برنامه‌های «حوالی حرم» و «هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع)»، به تهیه کنندگی مجتبی حسنی و اجرای فاطمه عباسی و امین قاسمی فرع، به صورت زنده از کربلا، در دو زمان 10:00 صبح و 19:00 عصر، روی آنتن رادیو جوان می رود.

انتشار ویژه برنامه ایران صدا به مناسبت دهه اول محرم

ایران صدا به مناسبت دهه اول محرم کتاب صوتی آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا را منتشر کرد، کتاب صوتی آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا که چکیده ای از دستورات اخلاقی، عبادی و معارف توحیدی پیرامون عزاداری سیدالشهدا بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی است را  محمدتقی فیاض بخش به قلم نگارش درآورده و علاقه مندان می توانند این کتاب گویا را به صورت رایگان از طریق پایگاه کتاب گویای ایران صدا دریافت کنند.

همراه با رادیو ورزش در محرم ۱۴۴۴

به مناسبت فرارسیدن ماه محرم شبكه رادیویی ورزش ویژه برنامه‌‌های متنوعی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است. شبكه رادیویی ورزش به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، ویژه برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبان در نظر گرفته است.

«شور حسینی» عنوان برنامه‌ای است كه به موضوع ایثار، جوانمردی، شهادت و نشر این فرهنگ عاشورایی در میان جوانان و ورزشكاران می‌پردازد. برنامه با حضور كارشناس مذهبی در سه محور همچون فلسفه قیام عاشورا، بررسی شخصیت‌های قیام عاشورا و سند تحول دنبال می‌شود.

فتوت‌نامه، سخنان سردار سلیمانی در خصوص ایثار و شهادت و ولایت‌پذیری، روز شمار و وقایع هر روز محرم، معرفی شهدای ورزشكار، معرفی پیرغلامان حسینی علیه‌السلام از جمله بخش‌های متنوع این ویژه برنامه محسوب می‌شود، برنامه به تهیه كنندگی حسین سلطانی و گویندگی مریم فخار هر روز از ساعت 5:00 صبح به مدت ۹۰ دقیقه روی آنتن می‌رود.

«نذر عطش» از دیگر ویژه برنامه‌های این شبكه رادیویی است كه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی علیه‌السلام از ساعت 9:00 صبح به مدت ۱۸۰ دقیقه و به صورت زنده در جدول پخش رادیو ورزش قرار گرفته است.

بازخوانی روایت تاسوعا و عاشورا برای نسل جوان، گفتگو با ورزشكارانی كه متولی هیئت‌های مذهبی هستند، نگاهی به آموزه‌های قیام خونین كربلا و تاثیرات آن بر ورزشكاران در مسیر زندگی حرفه‌ای و آشنایی با خانواده شهدای ورزشكار از جمله قسمت‌های مختلف این ویژه برنامه به شمار می‌رود، «نذر عطش» كاری از صدف سبحانی و به گویندگی اختر زورقچیان و امیرهوشنگ کاظمی
 از موج اف ام ردیف ۹۲ مگاهرتز رادیو ورزش پخش می‌شود.

آموزش فرهنگ عاشورایی به کودکان روی موج رادیو سلامت

ویژه برنامه قصه های آسمانی در ایام محرم هر شب ساعت 21:10 دقیقه به تهیه کنندگی
 نازیلا نظمی روی آنتن رادیو سلامت می رود.

نازیلا نظمی، تهیه کننده ویژه برنامه قصه های آسمانی درباره این برنامه گفت : این برنامه به مناسبت ماه محرم هر شب ساعت 21 و 10 دقیقه به مدت 12 شب به نویسندگی لیلا میرکیانی روی آنتن رادیو سلامت می رود. فرشته قربانی راوی و قصه گوی برنامه است و مریم باقری، رضا شجاعی و آسیا گرجی بازیگران این برنامه هستند که به صورت نمایشی پخش می شود. این برنامه از تولیدات گروه خانواده رادیو سلامت است.

وی ادامه داد: در این برنامه به مباحثی همچون آموزش فرهنگ عاشورا و فرهنگ نذری به کودکان در ماه محرم در قالب داستان های شیرین می پردازیم. در این برنامه که ویژه کودکان روانه آنتن می شود به موضوع تربیت و آموزش می پردازد.

نظمی ادامه داد : در برنامه قصه های آسمانی از دهم تا چهاردهم مرداد  1401 به ترتیب به موضوعاتی همچون هیئت رفتن، قصه های آب (تشنگی امام حسین (ع) و یارانش)، کودکان کربلا، نذر من، پرچم من کو؟ در قالب داستان های شنیدنی می پردازیم.

این تهیه کننده با اشاره به فضای برنامه در قالب نمایش پخش می شود و هر شب یک مهمان تلفنی داریم که با بچه ها ارتباط برقرار می کنیم و با آنها کوتاه درباره ماه محرم می پرسیم. تلاش کرده ایم برنامه برای بچه ها شنیدنی باشد.

زائر افلاک؛ ویژه برنامه جدید رادیو سلامت برای محرم

رادیو سلامت ویژه روزهای هشتم،نهم و دهم محرم برنامه جدیدی با عنوان زائر افلاک روانه آنتن می کند و این برنامه شامل بخش های متنوع برای شنوندگان این شبکه رادیویی است.

نازیلا نظمی که تهیه کنندگی ویژه برنامه رادیو سلامت را برای روزهای تاسوعا و عاشورا را به عهده دارد، در این باره می گوید: برنامه زائر افلاک قرار است روزهای هشتم، نهم و دهم محرم روانه آنتن شود. با توجه به ماموریتی که رادیو سلامت به عهده دارد برای این روزها ویژه برنامه خاصی را تدارک دیده ایم.

وی ادامه می دهد: این برنامه به گویندگی فرشته قربانی و علی الله دانه در این روزها از ساعت
 11:00 به مدت 2 ساعت و 25 دقیقه پخش می شود. محوریت برنامه زائر افلاک هم مؤلفه های سلامت معنوی که شامل توکل، صبر و ایثار است و تلاش می کنیم در قالب بخش های متنوع به این مفاهیم بپردازیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار